پی ال سی plc چیست نحوه عملکرد پی ال سی plc مفهوم plc

پی ال سی plc چیست نحوه عملکرد پی ال سی plc مفهوم plc

دستگاه‌های ورودی به PLC ممکن است شامل حسگرها، سوئیچ‌ها و مترها باشند و خروجی‌ها شامل رله‌ها، چراغ‌ها، سوپاپ‌ها، درایوها و دستگاه‌هایی از این قبیل است. PLC اطلاعات را از حسگرها یا دستگاه‌های ورودی متصل به خود به صورت باینری دریافت می‌کند، داده‌ها را پردازش کرده و خروجی‌ مورد نیاز را بر اساس پارامترهای از پیش برنامه ریزی شده، طراحی و راه‌اندازی ‌می‌کند. در صنعت PLC بیش از یکصد کارخانه با تنوع زیاد در طراحی و ساخت انواع مختلف PLC فعالیت می کنند.

این فناوری در طول سالها پیشرفت کرده و همین مساله افزایش تقاضا را برای پی ال سی جهت استفاده در صنعت شیشه به دنبال داشته plc زیمنس است. تولید شیشه یک فرایند پیچیده و سخت است، بنابراین شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند غالبا از PLC در حالت کنترل خود استفاده می کنند. به طور کلی، PLC هم در ضبط داده های آنالوگ در تولید شیشه و هم در کنترل کیفیت و موقعیت دیجیتال اعمال می شود. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی نیاز به plc نیز افزایش چشمگیری داشته است.

  • همچنین همه آنها از یک برنامه کنترلی، دستورالعمل ها و آدرس دهی استفاده می‌کنند تا تجهیزات موجود در سیستم کنترل کاری را ، که قرار است انجام دهد، انجام دهد.
  • میتوان گفت این دستگاه وسیله‌ای برای اعمال کردن دستورات به ماشین آلات و دریافت بازخورد در مورد وضعیت آنها است.
  • جالب است بدانید که کنترلرهای PLC دهه‌ها است که در صنعت شیشه استفاده می‌شوند.

Plc مانند مدار فرمان الکتریکی کنترل گر است اما تفاوتی که میان مدار فرمان الکتریکی و پی ال سی وجود دارد، منطقی بودن این دستگاه صنعتی است. برند دلتا انواع plc را در سری‌های مختلفی تولید می‌کند که AS و DVP از مشهورترین آن‌ها است. سری AS از نوع کامپکت مدولار و چند منظوره است که کارایی بالایی دارد و با انواع تجهیزات خودکار طراحی میشود. پی ال سی دلتا سری AS دارای پردازنده های 32 بیتی است که میتواند سرعت اجرا را تا حد زیادی افزایش دهد.

مقیاس و نوع دستگاه[ویرایش]

تسهیل در برنامه نویسی و خطایابی آسان فرآیند، از ویژگی های PLC می باشد. به عبارت دیگر PLC عبارت از یک کنترل کننده منطقی است که می توان منطق کنترل را توسط برنامه برای آن تعریف نمود و در صورت نیاز، به راحتی آن را تغییر داد. در مطلب فوق به بررسی کامل اینکه پی ال سی plc چیست و چه کاربردی دارد، پرداختیم.

قیمت پی ال سی PLC

برای عملیات اتوماسیون ثابت با حجم بالا یا بسیار ساده، از تکنیک های مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال، یک ماشین ظرفشویی ارزان قیمت توسط یک تایمر بادامک الکترومکانیکی کنترل می شود که هزینه تولید آن تنها چند دلار است. از طرفی امروزه عموماً از PLC به‌صورت وسیعی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. از طرفی هم بیشتر خط تولیدهای جدید رو به استفاده از نسخه جدید PLCهای که دارای کنترل حرکت به روز هستند رفته‌اند که در آن خیلی از مشکلات نسخه‌های قبلی رفع شده و کنترل‌ها بسیار ساده‌تر گردیده‌است. اما چون منطقی‌ست، دارای اشتباه کمتری و در برخی موارد مقرون به صرفه اقتصادی و کار با آن ساده‌تر و بهتر است.

شبکه های صنعتی مطرح در زمینه PLC و اتوماسیون صنعتی:

به این ترتیب، زمانی که به آن نیاز داشته باشد، داده‌های مناسب را در اختیار خواهد داشت. دماسنج یک دستگاه ورودی آنالوگ است است زیرا داده هایی ارائه می‌دهد که می‌تواند بی‌نهایت حالت داشته باشد. نمونه‌ای از یک سیستم بدون تاخیر سخت است، زیرا نتایج خروجی باید در پاسخ به شرایط ورودی در مدت زمان محدود تولید شوند، در غیر این صورت عملیات ناخواسته بدون نتیجه خواهد شد. ، سیم کشی توسط کنترل کننده‌هاست که تغییرات را برای کنترل سیستم آسان و ارزان می‌کند. همچنین در صنایع تولید پلاستیک, خدمات حمل و نقل, کشاورزی,صنایع ساخت و ساز و صنایع تبدیل انرژی نیز کاربرد فراوانی دارد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار