راهنمای چنگیزخان برای کاغذ Excellence

سئو کلاه سفید با اینکه کار خیلی سختیه اما باید به صورت کاملا دقیق به دستورالعمل ها و قوانین موتور جستجو گوگل پایبند باشید. از جملهٔ اسیرانی که صالحبنزیاد از چین با خود به سمرقند آورد، کسانی بودند که در کار ساختن کاغذ مهارت داشتند. کاغذ مأمونی: ظاهراً از انواع کاغذهایی است که به دستور فضل برمکی در مرو ساخته میشد که بعضی آن را کاغذ ذوالریاستین هم گفتهاند. کاغذ نوحی: از انواع کاغذهای خراسانی است که نوح بن منصور سامانی در ساخت و ترویج آن نقش مؤثری داشته و به همین نام هم شهرت پیدا کردهاست. و این کاغذ سمرقندی و کیفیت جهانگیر آن سبب شده تا کشورهای مسلمان آن روزگار، همیشه ترجیح دهند برای خلق آثار ماندگار، از آن استفاده کنند. حتی وقتی بایسنقر میرزا تصمیم به کتابت آن قرآن معروف و عظیم گرفت، دستور داد تا کاغذگران سمرقندی، تمامی تجربه و همت خویش را به کار بگیرند تا بتوانند صفحاتی عظیم از این کاغذ را پدیدآورند و امروز شاهد بقایای این قرآن عظیم بایسنقری در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در ابعاد هر صفحه ۱۰۱در۱۷۷ سانتیمتر با مقیاس امروز هستیم که بزرگتر از کاغذهای صنعتی استاندارد امروزین است.

قرآن عظیم بایسنقری: این قرآن عظیم توسط بایسنقر میرزا، فرزند شاهرخ و گوهرشاد و نوه تیمور، به خط محقق جلی بر روی کاغذ سمرقندی کتابت شده و بزرگترین قرآن موجود به خط محقق بر کاغذ سمرقندی است که هماکنون صفحاتی از این مصحف شریف در موزه آستان قدس رضوی، کتابخانه کاخ گلستان، کتابخانه ملی، موزه ایران باستان، کتابخانه ملک و بعضی از مجموعههای شخصی باقی است و بیانگر قدرت قلم سحرآمیز هنرمندی است که کتیبه ایوان مقصوره در مسجد گوهرشاد مشهد را در سن ۲۰ سالگی نوشتهاست و بانی مکتب هرات و شاهنامه بایسنقری است. محمد بن طاهر مقدسی میگوید که در سمرقند مخصوصاً برای ابوالفضل وزیر کاغذ میساختند و از مصر هم هر سال مقداری کاغذ میآوردند و در کتابخانه او همیشه عدهای از کاتبان به کار استنساخ مشغول بودند. وی از اهالی سمرقند بود و نام او را سمعانی، «ابوالفضل منصور بن نصر بن عبدالرحیم کاغذی» نوشته که در سال ۴۲۳ ق وفات یافتهاست. کاغذ تحریری سمرقندی: نوع دیگری از انواع کاغذهای سمرقندی بودهاست که به دلیل کیفیت بسیار بالای آن برای کتابتهای تحریری و غبارنویسی مورد استفاده قرار میگرفته که اخبار کاغذیان حکایت از تولید آن تا عصر صفوی دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ برنامه تحولی را آغاز کردیم تا به پرسشهای ایجاد شده از سال ۱۳۹۰ از جمله دلایل متناسب نبودن تولید محتوای درسی با نیازهای دانشآموزان نیست و اینکه چه زمانی قرار است که به نیازهای جامعه پرداخته شود، پاسخ دهیم و به این منظور نقشه راه اجراییسازی برنامه ملی درسی در سطح مدرسه را ایجاد کردیم. حتی مرغوبیت این کاغذ منجر به گرانی و اشتهار آن گردید، بهطوریکه از انواع مختلف آن در همه جا، با رغبت و تحسین استقبال میشد و در اندازههای مختلف کاربرد پیدا کرد و به تمام بلاد اسلامی صادر میشد. کاغذ فرعونی: برخلاف اسم آن، از انواع کاغذهای خراسانی است که تا سده پنجم هجری رواج داشته و رقیب سرسخت کاغذ مصری بودهاست. این کار به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای تصاویر را درک کنند و در نتایج جستجو نمایش دهند. بااینحال، مانند سئو کلاه سیاه، این تکنیکها میتوانند منجر به مجازات توسط موتورهای جستجو شوند. این راز زمانی فاش شد که عربهای مسلمان در سال ۱۳۳ هـ.ق / ۷۵۱ م، اسیرانی را از چین با خود به سمرقند، از بزرگترین و شناختهشدهترین شهرهای دیرین ایران، آوردند. ایرانیان مسلمان شیوهٔ ساختن کاغذ را از آنان یادگرفتند و آن را بهبود بخشیدند و بهزودی سمرقند بزرگترین مرکز خرید و فروش کاغذ در جهان شد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار