راهنمای نهایی کار خون برای بدنسازان: بهبود رشد عضلات

بسیاری از مردم ساعت‌های بی‌شماری را در باشگاه سپری می‌کنند، تمرین‌هایی را با برنامه‌ریزی دقیق انجام می‌دهند و هر کالری را که در دهان می‌گذارند شمارش می‌کنند. با این حال، تنها تعداد کمی از افراد به اهداف تغییر تناسب اندام خود می رسند.

بیشتر بدنسازان این واقعیت را نادیده می گیرند که آنچه در بدن آنها اتفاق می افتد به اندازه آنچه در آینه می بینند مهم است.

تنها یک راه برای فهمیدن آنچه در داخل می گذرد وجود دارد و آن آزمایش خون است. آزمایش خون منظم برای همه ضروری است، زیرا همه چیز را از سطح هورمون گرفته تا کمبودهای تغذیه ای نشان می دهد.

با این حال، بدنسازان، به ویژه آنهایی که از استروئیدها استفاده می کنند، برای نظارت بر سلامت کلی خود و ارائه علائم هشدار دهنده اولیه مشکلات به آن بیشتر نیاز دارند.

استروئیدهای آنابولیک می توانند آسیب های شدید، طولانی مدت و در برخی موارد جبران ناپذیر ایجاد کنند. این می تواند منجر به حملات قلبی زودرس، سکته مغزی، تومورهای کبدی، نارسایی کلیه و مشکلات روانی شود. علاوه بر این، قطع مصرف استروئید می تواند باعث افسردگی شود که اغلب منجر به از سرگیری مصرف می شود. (1)

برای یک آزمایش خون عمیق تر، به چیزی بیش از پانل های بهداشتی اولیه نیاز دارید. در این مقاله، مهم‌ترین آزمایش‌های خونی را که باید برای تجزیه و تحلیل نشانگرهایی که می‌توانند بر سلامت، طول عمر شما تأثیر می‌گذارند و پتانسیل کامل شما را آزاد کنند، انجام دهید، به اشتراک می‌گذارم.

توجه: محتوای Fitness Volt فقط برای مقاصد اطلاعاتی است. توصیه های پزشکی را برای تشخیص، پیشگیری یا درمان مشکلات سلامتی در نظر نگیرید. اگر مشکل سلامتی دارید، باردار هستید یا کمتر از 18 سال سن دارید، قبل از شروع هر مکمل، تغذیه یا برنامه تناسب اندام جدید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

پانل خون اولیه برای بدنسازی

درک و بهبود عملکرد خون شما می تواند با شناسایی کمبودهای تغذیه ای و ترمیم عدم تعادل هورمونی باعث رشد عضلات و کاهش زمان ریکاوری شود. همچنین می تواند به شناسایی خطرات بالقوه سلامتی قبل از تبدیل شدن به شکست های بزرگ کمک کند.

پانل خون

بنابراین، در اینجا چیزهایی هستند که باید آزمایش کنید:

تستوسترون (کل، رایگان و SHBG)

اگر قصد دارید توده عضلانی و قدرت بسازید، تستوسترون یا تستوسترون مهم ترین هورمون است.

بررسی منتشر شده در پزشکی ورزشی این مجله دریافت که تستوسترون عامل مهمی برای افزایش توده عضلانی و قدرت در مردان و زنان است. علاوه بر این، تمرینات مقاومتی می تواند منجر به افزایش شدید سطح تستوسترون شود. (2)

سطح کل تستوسترون شما تصویر جامعی را به شما ارائه می دهد. در مقابل، تستوسترون آزاد (شکل فعال) و گلوبولین باندینگ هورمون جنسی (SHBG) به شما می گویند که بدن شما چقدر از این هورمون مهم استفاده می کند.

مردان بالای 40 سال باید به طور منظم آزمایش خون انجام دهند تا سطح T خود را کنترل کنند.

محدوده ایده آل:

  • تستوسترون تام: 300-1000 نانوگرم در دسی لیتر (نانوگرم در دسی لیتر)
  • تستوسترون رایگان: 8.7-25.1 pg/ml (پیکوگرم در میلی لیتر)
  • شبگ: 10-57 نانومول در لیتر (نانومول در لیتر)

توجه: محدوده های ایده آل ذکر شده در این مقاله برای آقایان است.

استروژن (استرادیول)

تستوسترون هورمون جنسی مردانه است، در حالی که استروژن همتای زنانه آن است. با این حال، مردان و زنان این هورمون ها را در مقادیر متفاوتی دارند. سطوح بالای استروژن در مردان می تواند منجر به احتباس آب، افزایش چربی و نوسانات خلقی شود.

علاوه بر این، ژنیکوماستی بدنام، همچنین به عنوان سینه مردانه شناخته می شود، اغلب به دلیل عدم تعادل هورمون های استروژن و تستوسترون ایجاد می شود. بزرگ شدن بافت پستان در مردان زمانی رخ می دهد که سطح استروژن از سطح طبیعی بالاتر رود.

پانل تیروئید (TSH، T3، T4)

تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در گردن قرار دارد و هورمون هایی تولید می کند که نحوه مصرف انرژی بدن را کنترل می کند.

هورمون های تیروئید مسئول تنظیم متابولیسم، سطح انرژی و سنتز پروتئین هستند. همه اینها برای رشد و ریکاوری عضلات حیاتی هستند. (3)

محدوده ایده آل:

  • TCH: 0.4-4.0 mIU/L (میلی واحد بین المللی در لیتر)
  • T3 رایگان: 2.3-4.2 pg/ml
  • T4 رایگان: 0.8-1.8 نانوگرم در دسی لیتر

گزارش آزمایش خون

کورتیزول

این هورمون اصلی استرس بدن است و برای بقا ضروری است. با این حال، سطوح بالای کورتیزول مزمن می تواند مانع رشد عضلات، افزایش ذخیره چربی و کاهش توانایی بدن برای بهبود سریع شود.

تمرین مقاومتی همچنین می‌تواند بر هورمون‌های دیگر مانند کورتیزول تأثیر بگذارد که می‌تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد.

محدوده ایده آل: بسته به زمان روز می تواند نوسان داشته باشد. در اینجا میانگین محدوده است:

  • صبح: 5-23 میکروگرم در دسی لیتر
  • بعد از ظهر: 3-16 میکروگرم در دسی لیتر

شمارش کامل خون (CBC)

CBC یکی از پانل های بهداشتی اساسی است. این آزمایش جامع گلبول های قرمز و سفید، هموگلوبین و هماتوکریت را بررسی می کند. می تواند به شناسایی کم خونی، عفونت ها و سایر شرایطی که می توانند عملکرد را مختل کنند کمک کند.

آندروژن‌ها، استروئیدها و حتی کم‌آبی می‌توانند تعداد گلبول‌های قرمز خون شما را افزایش دهند، اگر هماتوکریت شما خیلی بالا باشد، ممکن است نیاز به اهدای خون داشته باشید. دکتر جورج تولیاتوس، MD (معمولاً به عنوان دکتر تستوسترون شناخته می شود)

تولیاتوس اضافه کرد که داروهای PED می توانند خون را غلیظ کنند و ورزشکاران برای کاهش خطر لخته شدن خون باید آسپرین و روغن ماهی مصرف کنند.

محدوده ایده آل: در اینجا محدوده های مرجع عادی آمده است:

  • سلول های قرمز خون: 4.7-6.1 میلیون سلول در میلی لیتر (سلول در هر میکرولیتر) برای مردان
  • گلبول های سفید خون: 4500-11000 سلول در میلی لیتر
  • هموگلوبین: 13.5-17.5 گرم در دسی لیتر برای مردان
  • هماتوکریت: 41 تا 50 درصد برای مردان

تست های عملکرد کبد و کلیه

کبد و کلیه مواد زائد را فیلتر می کنند و موادی از جمله داروها و مکمل های غذایی را متابولیزه می کنند. ورزشکارانی که از داروهای تقویت‌کننده عملکرد (PEDs) استفاده می‌کنند، باید برای اطمینان از سلامت مطلوب تحت غربالگری‌های معمول کبد و کلیه قرار گیرند.

محدوده ایده آل: محدوده ایده آل بسته به آزمون خاص می تواند متفاوت باشد. برای تفسیر باید با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین دی

اگرچه اکثر مردم ویتامین D را نادیده می گیرند، اما یکی از مهم ترین مواد مغذی است که باید در نظر بگیرید. ویتامین D نقش حیاتی در سلامت استخوان، عملکرد سیستم ایمنی و عملکرد عضلات دارد.

محدوده ایده آل: 30-100 نانوگرم در میلی لیتر

غذاهای غنی از ویتامین D
غذاهای غنی از ویتامین D

آهن و فریتین

آهن نقش مهمی در انتقال اکسیژن، تولید انرژی و عملکرد بهینه عضلات دارد. از سوی دیگر، فریتین پروتئینی است که آهن را ذخیره می کند. کمبود آهن و فریتین می تواند باعث خستگی مزمن، ضعف و عملکرد ضعیف شود.

محدوده ایده آل:

  • اهن: 60-170 میکروگرم در دسی لیتر برای مردان
  • فریتین: 12-300 نانوگرم در میلی لیتر برای مردان

سطح چربی

پروفایل لیپیدی یکی دیگر از پانل های رایج سلامتی است که کلسترول کل، HDL (کلسترول خوب)، LDL (کلسترول بد) و تری گلیسیرید را اندازه گیری می کند. برای حفظ سلامت قلب و عروق و سلامت کلی باید سطح کلسترول سالم را حفظ کنید.

محدوده ایده آل:

  • کلسترول کل: کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر
  • کلسترول خوب: 40 میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر برای مردان
  • کلسترول بد: کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر
  • تری گلیسیرید: کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر

انجام آزمایش خون می تواند به شما کمک کند تا تغییرات لازم را در تمرین، تغذیه و رژیم ریکاوری خود ایجاد کنید تا نتایج خود را تقویت کنید. به عنوان مثال، اگر با سطوح پایین تست سر و کار دارید، باید تغییراتی در سبک زندگی خود مانند خواب بیشتر، کاهش استرس و بهبود رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.

علاوه بر این، اگر سطح T شما بسیار پایین است، ممکن است درمان جایگزینی هورمونی (HRT) را تحت نظارت پزشکی در نظر بگیرید.

آزمایش خون پیشرفته برای بدنسازی

در حالی که 9 آزمایش خونی که در بخش بالا به آنها پرداختیم، پایه و اساس رشد و ریکاوری عضلانی را تشکیل می‌دهند، بدنسازان نیز راه‌های دیگری برای تقویت پیشرفت خود دارند. در اینجا چند آزمایش خون پیشرفته برای درک بهتر عملکرد بدن شما آورده شده است:

آزمایشات ژنتیکی

این آزمایش می‌تواند مستعد بودن به شرایط خاص یا پاسخ به تمرین و تغذیه را نشان دهد. آزمایش ژنتیک می تواند به به حداکثر رساندن عملکرد شما کمک کند و برای ورزشکاران پیشرفته واقعاً مفید باشد.

تست های آلرژی غذایی

اکثر افراد حساسیت های غذایی خاصی دارند که می تواند باعث نفخ، بی حالی یا واکنش هایی مانند جوش و آکنه شود. علاوه بر این، آنها می توانند با کاهش سرعت جذب غذا مانع پیشرفت شما شوند. به یاد داشته باشید که حساسیت های غذایی می تواند در طول زمان تغییر کند. بدنسازان حرفه ای باید تست های حساسیت غذایی را به طور منظم انجام دهند تا بهترین ارزش را برای پول داشته باشند.

رونی کلمن پیتزا می خورد

CMP (پانل متابولیک کامل)

این پانل عملکرد کبد و کلیه، تعادل الکترولیت ها و سطح قند خون را ارزیابی می کند. همه چیزهایی را که باید در مورد سلامت متابولیک خود بدانید به شما می گوید.

نشانگرهای التهابی (hs-CRP)

التهاب می تواند برای جاه طلبی های بدنسازی شما مخرب باشد. این آزمایش پروتئین واکنشگر C با حساسیت بالا را که نشانه التهاب در بدن است اندازه گیری می کند.

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)

این آزمایش برای غربالگری سلامت پروستات در مردان به ویژه سرطان پروستات استفاده می شود. تمرین شدید و استفاده از استروئیدها می تواند باعث افزایش سطح PSA در مردان شود.

آنزیم های قلب

این آنزیم ها زمانی که قلب تحت فشار یا آسیب قرار می گیرد در جریان خون آزاد می شوند. این آزمایش می تواند به تشخیص آسیب قلبی، یک عارضه جانبی شناخته شده استفاده از استروئید کمک کند. نظارت منظم می تواند به اطمینان از سلامت مطلوب قلب کمک کند. (4)

IGF-1 (فاکتور رشد شبه انسولین 1)

این هورمون نقش مهمی در رشد و ترمیم عضلات دارد. آزمایش IGF-1 بینشی در مورد پتانسیل آنابولیک بدن ارائه می دهد. خوردن یک وعده غذایی کم کربوهیدرات و پروتئین بالا و سرشار از آرژنین می تواند به افزایش سطح IGF-1 کمک کند.

FSH (هورمون محرک فولیکول) و LH (هورمون لوتئینیزه)

این هورمون ها تولید تستوسترون را در مردان تنظیم می کنند و نقش حیاتی در ترشح استروژن و چرخه های قاعدگی در زنان دارند.

نتایج خود را تفسیر کنید

سفارش آزمایش خون در خانه و دریافت گزارش از طریق ایمیل آسان است. با این حال، باید توجه داشته باشید که این علائم به تنهایی وجود ندارند. آنها با یکدیگر تعامل دارند و باید در زمینه سلامت کلی، رژیم تمرینی و عوامل سبک زندگی تفسیر شوند.

برای تجزیه و تحلیل عمیق کار خون خود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

به یاد داشته باشید، آزمایش خون می تواند برای افرادی که وزنه می زنند گمراه کننده باشد.

یک بدنساز کهنه کار گفت: “افرادی که تمرینات با شدت بالا انجام می دهند، می توانند سطوح بالایی از آنزیم های کبدی را با آزاد شدن در بافت عضلانی تجربه کنند و تمرینات با وزنه می تواند به بافت عضلانی آسیب برساند.” جری برینوم.

بسیار مهم است که گزارش های خود را توسط پزشکی که مفاهیم تمرین قدرتی را درک می کند، تجزیه و تحلیل کنید. همچنین باید تمام جزئیات تمرین، رژیم غذایی و مکمل های خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا گزارش های آزمایش خون شما به درستی تفسیر شود.

نتیجه

بیایید صادق باشیم: انجام آزمایش خون می تواند ترسناک باشد. با این حال، این یک راه عالی برای اطمینان از عملکرد بهینه بدن شما و ارتقای سلامت کلی، رفاه و طول عمر شما است.

به یاد داشته باشید که این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است. از این برای تشخیص یا درمان مشکلات سلامتی استفاده نکنید. افراد مبتلا به مشکلات پزشکی باید قبل از مصرف هر گونه مکمل یا پپتید جدید یا تغییر رژیم غذایی با پزشک مشورت کنند.

منابع:

فیتنس ولت متعهد به ارائه اطلاعات مبتنی بر علم به خوانندگان ما است. ما فقط از منابع قابل اعتماد و بررسی شده برای پشتیبانی از اطلاعاتی که در مقالات خود به اشتراک می گذاریم استفاده می کنیم.

  1. نیدا. 2024، 21 مارس. استروئیدهای آنابولیک و سایر داروهای تقویت کننده ظاهر و عملکرد (APEDs). در 2024، 15 مه بازیابی شده است
  2. Wengren, J. L., Kramer, W. J., Ratamis, N. A., Anderson, J. M., Volek, J. S., & Maresh, C. M. (2010). فیزیولوژی تستوسترون در تمرینات مقاومتی و تمرین: عناصر تنظیمی اولیه پزشکی ورزشی (اوکلند، نیوزیلند)، 40(12)، 1037-1053.
  3. Teixeira، PFDS، dos Santos، PB، و Pazos-Mora، CC (2020). نقش هورمون تیروئید در متابولیسم و ​​سندرم متابولیک. پیشرفت های درمانی در غدد درون ریز و متابولیسم، 11، 2042018820917869.
  4. سالیوان، ام. ال.، مارتینز، سی ام، جنیس، بی، و گالاگر، ای.جی. (1998). سمیت قلبی محرک ها. پیشرفت در بیماری های قلبی عروقی، 41 (1)، 1-15.

اگر سوالی دارید یا نیاز به توضیح بیشتر در مورد این مقاله دارید، لطفا در زیر نظر بدهیدVidur در اسرع وقت به شما پاسخ خواهد داد.

منبع: https://fitnessvolt.com/bloodwork-for-bodybuilders/